Benarkah itu..Benarkah ini..???


Kebelakangan ini, pelbagai perkara pelik berlaku di Malaysia..ada yang taraf peliknya melebihi peliknya david blaine terbang…

Mengambil kira perkara2 pelik yang berlaku, kebanyakkannya melihat kepelikkan yang dibuat-buat…contohnya, macam mana liwat terjadi sedangkan tiada tusukan berlaku..?? kan pelik tu bunyinya…

Islam menganjurkan kita untuk melihat kepada “bukti” ataupun “Burhan” bila bertemu kepada perkara2 pelik ni…contohnya. Betulkah david blaine boleh terbang??..sedangkan dia hanya manusia…dan islam menganjurkan pada umatnya untuk melihat kepada syariat apakah syariat yang diikuti oleh david blaine??..benarkah dia mempunyai kuasa itu..?? kalau tidak, adakah dia seorang nabi yang mempunyai mukjizat??...kalau david blaine tak memenuhi setiap criteria di atas, makanya dia hanyalah manusia biasa yang menggunakan ilmu silap mata, ataupun illusi semata…

Allah menganjurkan umat Islam bila berhadapan dengan perkara pelik ini dengan …
Firman Allah..
قُلْ هَاتُواْ بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ
Maksudnya,: “Katakanlah: "Tunjukkanlah bukti kebenaran mu jika kamu adalah orang yang benar" (Al-Baqarah:111)

Bukti…

Dalam mana-mana sekalipun masalah, Islam menganjurkan penyelesaian melalui bukti..dan ayat di atas merupakan suatu “Acid Test”…untuk melihat apakah dakwaan terhadap seseorang itu berlandaskan kepada kebenaran..Islam melarang umatnya membuat dakwaan kosong semata, begitu juga umat Islam dilarang mempercayai bulat-bulat sesuatu berita itu…dan perkara penting di sini ialah “BUKTI”…

Dan prinsip pendakwaan dan pembuktian mestilah pula bersifat adil…dan adil dalam Islam bukanlah membawa makna ‘sama rata’..tetapi ia didefinasikan sebagai “meletakkan sesuatu ke tempatnya”…(To establish the thing back to its place)


Kalau kita mendakwa, bahawa anwar ibrahim terlibat dengan liwat ataupun zina, maka kita kemukakan “Bukti” yang nyata untuk menyokong dakwaan tersebut..dan pembuktian dalam kes2 hudud ini memerlukan saksi…tapi dalam hal ini, kita boleh argue, mana ada saksi waktu kejadian?? Kalau ada senanglah….

Nah…di sini lah kaedah “Bukti” itu mamainkan peranan..Bukti di sini bersifat “ Actionable per se”..prinsip nya jelas…”Proves the thing and it will speak by itself”.. nah…tidak perlu saksi, tetapi kaedah undang2 untuk proses pembuktian sesuatu kes itu sendiri menyatakan demikian..maknanya, jika bukti nya jelas…ia akan menonjolkan dirinya sendiri…contohnya, jiakalau memang liwat itu berlaku, maka sudah tentulah berlaku nya tusukan pada “uk,uk” si saifool, kalau tak bila masa pulak ia dikatakan liwat…

Sekarang ini, kes pelik kedua kita melihat berlakunya dakwaan bahawa Anwar sebenarnya menipu berkenaan kesakitan tulang belakang beliau semasa dalam tahanan dulu. Anwar didakwa hanya berlakon dan berpura2 sakit…maka dikemukakanlah ‘BUKTI’ yang berupa video klip rakaman semasa anwar dalam penjara, yang menunjukkan anwar boleh bangun dan berjalan seperti biasa..

Maka, bukti yang berupa video klip itu sudah di tangan…..makanya,sesetengah pihak terus membuat kesimpulan bahawa memang benarlah anwar menipu…Tapi benarkah anwar menipu..??

Nah…sekali lagi kita wajib merujuk kembali kepada kaedah pembuktian yang dianjurkan Islam yang mementingkan “BUKTI” itu dikemukakan….dalam hal ini, adakah Video Klip itu merupakan BUKTI yang benar..?? bolehkah Video Klip itu MEMBUKTIKAN bahawa memang anwar tak sakit dan hanya menipu..??

Isu kesakitan, penyakit dan apa pun saja masalah kesihatan sewajibnya dibuktikan dengan “LAPORAN PERUBATAN”..bukannya video klip…boleh saja sesuatu dakwaan itu ditimbulkan berdasarkan video klip,tapi apakah dakwaan itu bersifat benar dan adil..??

Anwar dilaporkan mengalami masalah prolapsed/slipped disk semasa dalam tahanan..penyakit ini merupakan penyakit yang diakibatkan oleh himpitan tulang belakang terhadap saraf tunjang, yang disebabkan berlakunya hentakan, himpitan, pukulan, jatuhan yang memberikan impak yang kuat kepada tulang belakang..akibatnya saraf dihimpit oleh tulang yang mengakibatkan pesakit mengalami pelbagai gejala yang kebiasaannya memperlihatkan penurunan sensitivity dan system refleks dan pergerakan tubuh..

Makanya,seseorang yang mengalami penyakit ini, termasuk anwar..akan memperlihatkan kemerosotan dari segi refleks dan pergerakan..maknanya, kalau berjalan, tak boleh laju, kalau berdiri tak boleh lama, dan menyukarkan seseorang untuk melakukan tugas harian..

Dan ia tidaklah menyebabkan pesakit langsung tidak mampu bergerak..tidak boleh berjalan dan hanya terbaring sepanjang hari ataupun terpaksa duduk di kerusi roda sentiasa..!!

Namun, kebiasaaanya, pesakit yang diberi rawatan akan dibekalkan ubat anti keradangan, dan theraphy..dan dalam tempoh ini, pesakit biasanya menunjukkan improvement dan progress yang baik…namun, rawatan tersebut pula biasanya hanya berkesan dalam tempoh dan jangkamasa tertentu…kebiasaannya pesakit dinasihatkan melakukan pembedahan discectomy untuk membetulkan saraf yang tehimpit balik ke asal..

Makanya, adakah “BUKTI” video klip itu merupakan bukti yang adil dan benar..??

Kes anwar ini telah disahkan melalui MRI (Magnetic Resonance Imaging) terhadap tulang belakang beliau dan pemeriksaan dan rawatan telah dilakukan di HKL sejak 2001, dimana pihak penjara sendiri menghantar anwar ke HKL setiap kali sesi theraphy dan rawatan dilakukan, sehinggalah anwar dibebaskan pada 2003 dan terus dirujuk ke Alpha Clinic di Germany untuk pembedahan . antara pakar tulang belakang tempatan yang terlibat dan mengesahkan perkara ini ialah Dr Halili Rahmat, seorang pakar Neuro Science HKL..

Jadi, dengan semua fakta tersebut…yang mana satukah dikategorikan sebagai “BUKTI” yang benar..?? Klip Video ataupun Laporan Perubatan,,??

Bagi yang teliti, punya akal dan kewarasan..pastinya berfikir dan menggunakan kebijaksanaan dalam menilai sesuatu berita…Islam yang diturunkan merupakan satu cara hidup lengkap yang meliputi Code of Conduct and ethics dalam menangani permasalahan kehidupan seharian..termasuklah dalam kita menilai sesuatu khabar dan berita yang diberikan pada kita..



Firman Allah di dalam Surah Al-Hujurat- 6:…“Wahai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang FASIK membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum ( penduduk,masyarakat)tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu”

Dan antara ciri-ciri orang yang fasiq menurut pendapat Jumhur Ulama’ ialah “mereka yang sentiasa melakukan dosa-dosa besar dan mengekalkan dosa-dosa kecil”…

Makanya, nilai sesuatu berita itu bergantung kepada “BUKTI” yang dibawanya…kiranya sesuatu berita itu datang tanpa “BUKTI’..maka ia hanyalah sebuah “DAKWAAN” kosong semata…dan untuk itu, amatlah penting untuk sesuatu berita itu di selidiki…sekiranya berita yang dinyatakan itu tidak datang dengan “BUKTI” yang benar dan adil…maka haruslah kita berhati-hati sebelum mempercayainya kerana ia merupakan berita palsu yang dibawa oleh para Fasiqun..

1 comments:

Ken Wooi said...

malaysia's politics are really exciting =)

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright @ 2008 Anak Sabak Melawan: Benarkah itu..Benarkah ini..??? | Original Template: Wordpress Themes | Modified By iEn | Resolution: 1024x768 | Best View: Firefox | Top