Manfaatkan Kekalahan DS Nizar


Oleh Cyberboron

Walau apa pun yang kita rasa nak kata, DS Nizar telah sah kalah. Panel lima hakim yang celaru kearifan telah sebulat suara memutuskan mereka tak berdaya untuk menyanggah tuan besar politik 1 Malaysia. Mereka mungkin merasakan Tuhan sedang bercuti hari ini.
Seksyen 16 atau seksyen 36 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak yang dikononkan ’sepatutnya begini’ dan ’sepatutnya bukan begitu’, hanyalah madah lacuran untuk justify kehendak tuan pangkat dan tuan gaji yang disembah. Mulai hari ini, istilah ‘vote of no confidence’ bolehlah dibuang terus daripada kandungan perlembagaan negara dan undang-undang tubuh negeri-negeri. Khir Toyo dan Mahdzir Khalid bolehlah merangka usaha memujuk dan menculik ADUN Pakatan Rakyat dan bawa berjumpa Sultan. Selepas itu anak Toyo dan anak Khalid akan jadi MB semula. No problem kalau TS Khalid dan DS Azizan mengadu ke mahkamah. Malaysia dah ada precedent untuk kes ini. Tak payah undi dalam Dewan Undangan Negeri. Cukup sekadar di Balai Rong Seri.

Sabor je lah. Kebangangan seperti hari ini bukanlah yang pertama kali dalam sejarah politik dan kehakiman Malaysia. Dan pasti bukan yang terakhir. Pejuang keluhuran undang-undang dan pencinta budaya politik demokratik telah sekian lama mengharung episod duka seperti hari ini. Besok lusa sudah terjadual episod baru yang sama pilu dan lebih duka. Kes DSAI mungkin yang terdekat. Kes Teoh Beng Hock akan menyusul. Kes royalti minyak Kelantan macam haramjadah. Altantunya mampos katak. Orang Kedah kata kes kerusi DUN Kota Seputeh macam ‘pelaq’.
Di sebalik semua keharamjadahan itu, UMNO masih kekal jadi pilihan majoriti orang Melayu. Menurut kajian terkini Merdeka Centre, 63 peratus orang Melayu masih sokong UMNO. Pakatan Rakyat dapat 37 peratus saja. Apa ceritanya ni?
Suka atau tak suka, penggerak dan pendokong politik Pakatan Rakyat mesti mengakui bahawa kempen UMNO memang berjaya. Jangan terus pujuk hati untuk syok sendiri berkata “UMNO dapat tarik sikit je..”. Be real. Mainan perkauman yang ditiup oleh UMNO ke telinga orang Melayu ada kesannya. Melayu bengap jenis UMNO totok dah tentu semakin setia. Melayu ala-ala educated sikit pun tersampuk sama dengan jampi mentera perkauman UMNO. Alangkan mufti lagi terbengong, inikan pula Melayu 1 Malaysia yang tak pernah khatam sebarang bidang pengajian.
63 peratus orang Melayu percaya bahawa kalau Pakatan Rakyat menang dan memerintah negeri atau negara, kuasa sebenar adalah ditangan DAP. Bila disebut DAP, maksud sebenarnya ialah kaum Tionghua. Senang cakapnya orang Cina. Akibatnya habislah Melayu. Ke hutan rimba dan ke gunung-gananglah sekelian bangsa Melayu. Dan … Melayu yang 63 peratus tu percaya bulat-bulat. Orang Melayu perlu waspada. Orang Melayu perlu peka. Orang Melayu perlu bangkit. Orang Melayu mesti pertahankan nasib bangsa. Jangan biarkan orang Cina menjajah kita, bla bla bla.
Memanglah kita ada berjuta hujah untuk menangkis dakyah perkauman UMNO itu. Kita boleh bentangkan matematik kerusi parlimen dan kerusi dun untuk menunjukkan seruan UMNO itu adalah hujah bodoh tahap gaban. Bahkan sebenarnya kita dah bentangkan beribu bukti pengkhianatan UMNO terhadap hak dan kepentingan orang Melayu. Kita dah dedahkan fakta tentang tanah Melayu dan harta negara yang digadai oleh UMNO. Berjuta trillion perkataan dah ditaip oleh penulis, wartawan, bloggers dan petugas penerangan parti yang menelanjangkan rompakan siang hari oleh UMNO. Hasilnya, berlakulah pertambahan kecenderungan dan sokongan orang Melayu kepada Pakatan Rakyat. Tapi pertambahan itu hanya sedikit. Dan proses peralihan kecenderungan itu sangat perlahan. Follow-up tak berapa berdaya. Sebahagian yang beralih datang itu mungkin pula boleh kembali ke pangkuan UMNO.
Kita bukannya kekurangan hujah. Isu sentiasa ada. Isu yang dah lama pun masih boleh laku bahkan boleh laris. Isu baru sentiasa ada dan terus datang atau terbongkar. Kalau dinilai pada ucapan dan pidato pemimpin-pemimpin PR, apatah lagi dalam penulisan oleh sekelian professional yang pakar-pakar belaka sama ada dalam PAS, PKR atau DAP, sebenarnya kita ada idea yang hebat dan berpotensi. Tetapi, yang bernas dan yang hebat itu kurang diterjemahkan di medan sebenar. Tak kelihatan di lapangan. Tak merakyat.
Maka di hari ‘kekalahan rakyat’ ini, elok sangatlah kalau kita dapat berbisik ke dalam diri mengajak jiwa untuk mengerah akal supaya melahirkan idea yang real. Jom berpencak di dalam gelanggang sebenar. Di tengah-tengah kehidupan rakyat. Jiwai senak dan sengal kehidupan mereka yang sebenar. Jadikan prihatin kita menyangkut periuk dan poket rakyat. Sebenarnya hati Melayu mudah disentuh. Kadang-kadang tanpa perlu berbelanja walau sekupang.

(sumber: PerakExpress.com)

1 comments:

TerunaGiler said...

YB Nizar tetap menang di hati ku.. takpe kite tunggu liga musim depan..

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright @ 2008 Anak Sabak Melawan: Manfaatkan Kekalahan DS Nizar | Original Template: Wordpress Themes | Modified By iEn | Resolution: 1024x768 | Best View: Firefox | Top